|
www.odrdzewiacz.fora.pl Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie czyli jedyne takie miejsce w sieci!
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
PONY007
Administrator
Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kalisz / Łódź
|
Wysłany: Pon 22:42, 07 Sty 2013 Temat postu: FELGI- poradnik renowacji |
|
|
Felgi- element niesamowicie wpływający na wygląd pojazdu, trzeba więc z duża dokładnością podejść do tematu ich renowacji. Zdecydowanie największą grupę felg stanowią te ze stopu aluminium oraz stalowe, których proces naprawy postaram się przedstawić w tym temacie. Niektóre z opisanych tu procesów wymagać będą specjalistycznego zaplecza (warsztatu usługowego) ale część prac bez problemu można wykonać samemu.
[link widoczny dla zalogowanych]
Podstawowa sprawa to weryfikacja, czyli demontaż kół i oględziny. Pozbywamy się opon, dętek, wentyli, odważników itp. Śruby/ nakrętki również sortujemy tak, żeby nic nie pogubić.
Zacznę od śrub/nakrętek- weryfikujemy gwinty, łebki, jeśli zauważymy poważne uszkodzenia to taki element brakujemy- chyba, że to element nietypowy i trudny do zdobycia (np. nakrętki magnezowe)- wtedy musimy przemyśleć, w jaki sposób uzupełnimy brak. Elementy polecam czyścić ręcznie (nie piaskować) wrzucając całość do rozpuszczalnika i czyszcząc szczotką drucianą Tak przygotowane części musimy oddać do cynkowania ( żółty lub srebrny)
[link widoczny dla zalogowanych]
lub samodzielnie wykonać oksydowanie (czernienie).
[link widoczny dla zalogowanych]
Felgi stalowe w każdym przypadku piaskujemy, a następnie weryfikujemy ich stan pod kątem pęknięć, dziur i wżerów. W większości przypadków uszkodzenia dają się usunąć przy pomocy spawania- ale róbmy to z rozsądkiem, felga to element odpowiadający za bezpieczeństwo.
Jeżeli ranty są delikatnie zagięte, można je z powodzeniem wyprostować samodzielnie z pomocą narzędzia zrobionego z prętów stalowych zespawanych w kształt litery T, przy czym jeden pręt musi być wyprofilowany i dopasowany do kształtu obręczy. Całość „poprawiamy” młotkiem Jeśli deformacja jest duża oddajemy felgę do warsztatu który naprawi ją na maszynie.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Najczęstszą usterką spotykaną przy felgach aluminiowych jest ubytek rantu. Uszkodzenie da się usunąć całkowicie za pomocą napawania metodą TIG.
Możemy się zdecydować na dwa warianty wykończenia:
1) Lakierowanie „na mokro”:
zalety:
dowolny kolor/ wiele kolorów
dobry efekt nawet w przypadku mocno zniszczonej felgi- przygotowanie jak pod zwykły lakier (ubytki można szpachlować)
świetny efekt wizualny
wady:
mała odporność lakieru na uszkodzenia mechaniczne
2) Lakierowanie proszkowe:
zalety:
rewelacyjna trwałość
wady:
felga nie może być mocno zniszczona (nie jest możliwe uzupełnienie ubytków szpachlówka itp.)
połysk lakieru bezbarwnego proszkowego jest zawsze trochę mniej głęboki od lakieru na mokro
Lakierowanie na mokro w całości można wykonać samodzielnie mając własny sprzęt i umiejętności, uprzednio oddając felgi do piaskowania. Istotne jest przygotowane pod lakier, a więc dobre gruntowanie i podkład. Jeśli felga posiada dużo trudno szlifowanych dziurek po wżerach, po zapodkładowaniu polecam użyć szpachlówki natryskowej, dzięki której zaoszczędzimy dużo pracy i czasu. Co istotne w felgach stalowych, nie są one monolityczne, tylko składają się z elementu środkowego i obręczy co powoduje, że w miejscu łączenia mamy obszar sprzyjający korozji. Dobrym sposobem na zabezpieczenie tego miejsca jest wypełnienie go podkładem przy użyciu strzykawki i igły- obszar dokładnie zalewamy farbą- jeśli nawet po piaskowaniu w tym miejscu dostrzeżemy rdzę, polecam użycie podkładu reaktywnego.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Dużym problemem przy lakierowaniu jest dokładne wypełnienie lakierem miejsc łączenia obręczy ze środkiem felgi Najczęściej powstają tam pęcherzyki powietrza i inne historie Ale na to też oczywiście jest sposób! Wszyscy znają z współczesnych samochodów masy uszczelniająco-bitumiczne (np. w bagażnikach) Są one neutralne dla lakieru, trwałe i jednocześnie zapewniają dobrą elastyczność Po zagruntowaniu felgi, przed lakierowaniem w „kolorze” newralgiczne miejsca wypełniamy podobnie jak w przypadku podkładu strzykawką i igłą, a następnie nadmiar ściągamy np. za pomocą słomki do napojów, która zapewni ładny wygląd masy Nadmiar wycieramy
[link widoczny dla zalogowanych]
Całość operacji polecam przeprowadzać według technologii jednej firmy- mamy wtedy pewność, że nic się ze sobą nie „pożre”.
Jeśli chodzi o lakierowanie proszkowe- z oczywistych przyczyn operację muszą przeprowadzić specjaliści, czyli zdajemy się na renomę i doświadczenie usługodawcy.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Proces polega na nakładaniu naelektryzowanych cząstek (20…100 μm) farby proszkowej na powierzchnię przewodzącą np. metalu. Osadzona warstwa proszku utrzymuje się na powierzchni malowanego detalu dzięki siłom elektrostatycznym (elektrostatyka, prawo Coulomba). W malowaniu proszkowym stosuje się dwie podstawowe techniki elektryzacji i nakładania farby proszkowej: technikę natrysku elektrostatycznego (metoda wysokonapięciowa 40…100 kV) lub elektrokinetycznego (metoda tryboelektryzacji – tarciowa). Następnie pokryte farbą elementy są nagrzewane do temperatury 140…200 °C, w rezultacie czego proszek ulega stopieniu i polimeryzacji. Uzyskana powłoka lakiernicza jest odporna na korozję, chemikalia, wysoką temperaturę i uszkodzenia mechaniczne.
Felgi aluminiowe można również polerować mechanicznie bądź ręcznie co wymaga ogromnej ilości pracy, ale efekt jest nie do podrobienia.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Sam proces jest bardzo prosty, jednak bardzo, bardzo czasochłonny
[link widoczny dla zalogowanych]
Zaczynamy od ściągnięcia starego lakieru preparatem typu „paint remover”, jest dostępny w formie spray bądź w żelu, ja stosowałem spray i sprawdził się w 100% przy dwukrotnym, użyciu. Moje felgi ATS miały fabryczną, bardzo twardą powłokę zewnętrzną i podkład. Na komplet 4 felg zużyłem dwie puszki 500ml preparatu.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Złuszczoną powłokę ściągamy miękka szczotką drucianą, a następnie bierzemy się za szlifowanie wodnymi papierami ściernymi, w moim przypadku kolejno 80, 150, 300, 600, 1000, 1500 i wełną stalową z domieszką pasty polerskiej.
[link widoczny dla zalogowanych]
Tak wstępnie wypolerowane felgi wykańczamy krążkiem filcowym i pastą na wiertarce i cieszymy się z efektu.
[link widoczny dla zalogowanych]
Z własnego doświadczenia dopisze, że szlifowanie warto przeprowadzać w doborowym towarzystwie kolegów chętnych do pomocy zmotywowanych złocistym napojem.
Polecam używać rękawiczki nakrapiane, a pod nie takie zwykle chirurgiczne z apteki- jest szansa, że wieczorem domyjemy palce- a jeszcze apropo samego szlifowania, zaczynajcie od najgorszych miejsc- typu otwory pod śruby.
Coraz popularniejszą metodą- typowo przemysłową – jest polerowanie wibracyjne, które polega na umieszczeniu felgi w urządzeniu wibracyjnym z odpowiednim ścierniwem w postaci kamieni, które wprawione w ruch doskonale wygładzają powierzchnię. Efekt jest olśniewający, ale też kosztowny.
[link widoczny dla zalogowanych]
Przykładowy film:
http://www.youtube.com/watch?v=iIdc2YhkG5o
Polecam!
Przydatne linki:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez PONY007 dnia Wto 19:55, 02 Kwi 2013, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
markurz
Dołączył: 13 Lut 2015
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 10:55, 13 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Malowanie proszkowe to najlepsza możliwa opcja. Przynajmniej nikt nie wymyślił niczego lepszego. Moja rodzina robiła remonta kapitalny ciągnika. Wszyscy zostało rozebrane do ostatniej śrubki, oczyszczone i pomalowane. Farby były robione na zamówienie i po kilku latach wygląda to całkiem nieźle. W zasadzie po umyciu wygląda jakby było malowane może rok temu. A było około 4 lat temu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marian
Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 18:50, 13 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Proszek jest dobry, na felgi może i najlepszy, ale ogólnie nie wszędzie proszej jest najlepszy. Na elementach podwozia, zawieszenia przy jednym odprysku potem rdza włazi pod proszek i mimo pozornie ładnej powłoki, pod spodem jest ruda i wszystko odchodzi płatami. Jestem zdania, że proszek nadaje się na felgi ze względu na zakładanie/zdejmowanie opon, przykręcanie, odkręcanie - przy dbaniu wytrzyma trochę i nie porobią się odpryski, jak na zwykłym lakierze, podobnie jest przy elementach wnętrza - proszek jest ok, nie działają tam żadne warunki atmosferyczne sprzyjające korozji i odpryskom. Natomiast jeśli chodzi o podwozie i zawieszenie to jestem zwolennikiem lakierów poliuretanowych natryskowych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Karolq00
Dołączył: 18 Lut 2014
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wierzchowiska
|
Wysłany: Nie 19:48, 22 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Kolega wyżej ma rację. W wakacje zajmowałem się renowacją ramy z samochodu dostawczego. Fabrycznie była zrobiona w lakierze proszkowym. W miejscach narażonych na uderzenia kamieni itp (najbardziej okolice kół) robiły się ubytki w powłoce pod którą dostawała się woda i wszystko korodowało. Jedynym wyjściem było piaskowanie, epoksyd, podkład i na wierzch akryl. Także lakierowanie proszkowe jest dobre, ponieważ powłoka jest odporna na ścieranie i różnego rodzaju chemię ale ma też swoje minusy.
A tak wgl to świetny poradnik. Widać że autor zna się na robocie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|